Gå till Motala kommuns startsida

Vädret i Motala

  • Idag: Mest klart och uppehåll 13° 6 m/s Nordlig vind
Motalabron  Fotograf: Petter Blomberg
Lyssna

Motalabron

Den 9 oktober 2013 invigdes Motalabron och vägsträckningen Motala-Mjölby.  Med den nya vägen och bron över Motalaviken leds trafiken  bort från innerstaden så att det blir en lugnare och säkrare miljö med bättre luftkvalitet för de som bor och vistas där. Från och med 1 februari 2015 kommer det att tas ut en broavgift på bron över Motalaviken. Du kan läsa mer om broavgiften på Transportstyrelsens webbplats och se informationsfilmen och broavgiften nedan:

 

För över 70 år sedan föddes idén om att bygga en bro över Motalaviken. Motalabrons speciella utformning med de stödjande vinkelbenen är resultatet av en tävling, som vanns av Scandiaconsult i samarbete med Erséus Frennings Sjögren Arkitekter.

Bron sträcker sig mellan Rödbergsudde i söder till Hyddmarken i norr där den fortsätter genom det så kallade riksvägsreservatet. Det är ett område som har sparats från bebyggelse sedan 40-talet för att man skulle kunna bygga en väg där.

 

Bro över ,motalaviken, infrastruktur, bygge, framtid, utveckling Illustration över nya högbron i genomskärning.  Fotograf: Illustration
 

 

Bron har en något nedsänkt gång- och cykelbana på sidan som vätter in mot stan.
Från bron kommer man få en fantastisk vy och det omtyckta gång- och cykelstråket runt Motalaviken får ytterligare en fin sträcka.

Broavgift

Motalabron

För dig som söker svar på frågor om broavgiften finns de vanligaste frågorna besvarade på Transportstyrelsens webbsida.

Vanliga frågor och svar om broavgiften

Korta fakta

Januari 2013

Byggtid: 2010-2013
Längd: 620 meter
Bredd: 21,2 meter
Segelfri höjd: 22 meter
Total höjd över vattenytan: 27 meter
Total vikt: 25-30 000 ton
Byggmaterial: stål och betong